Ideiglenes útlevél ügyintézéshez időpontot a consulate.sto@mfa.gov.hu e-mail címen kell foglalnia. 

Fontos, hogy időpontfoglalás előtt olvassa el az alábbi tájékoztatót!

 

1. Általános tudnivalók

 

Hol igényelhetek ideiglenes útlevelet?

Ideiglenes útlevél kiállítása iránti kérelmet kizárólag külföldön, Magyarország külképviseleteinek konzuli irodáiban nyújthat be.


Ki, mit és mikor igényelhet?

Konzuli Irodánkban csak magyar állampolgár, és csak kivételes esetekben nyújthat be ideiglenes magánútlevél iránti igényt. Ilyen kivételes eset lehet a következő:

 

  • a külföldre utazáshoz felhasznált magyar útlevelét/ személyi igazolványát ellopták, megrongálódott, lejárt, elvesztette, vagy az okmány más okból utazásra alkalmatlanná vált és a hazautazásig új magánútlevél kiállítása nem megoldható;

 

Főszabály szerint a Svédországban élő (dolgozó, tanuló stb.) magyar állampolgároknak nem állítunk ki ideiglenes magánútlevelet. Az útlevél érvényességi idejének figyelemmel kísérése mindenkinek a saját felelőssége.
 

Svédországban élő magyar állampolgárok részére csak rendkívül kivételes esetekben állítunk ki ideiglenes útlevelet. Ilyenek lehetnek például a következők:
 

  • a magyar állampolgár élethelyzetében beállt hirtelen változás miatt véglegesen haza kíván térni Magyarországra, és nincs lehetősége a magánútlevél elkészültét kivárni;
  • a magyarországi utazást sürgős élethelyzet indokolja – például haláleset, bírósági, hatósági idézés stb.;
  • újszülött esetében valamely sürgős ok miatt nincs lehetőség a magyarországi anyakönyvezés és a magánútlevél elkészültének kivárására;

 

Fontos! A sürgős helyzetet valamennyi esetben okirattal kell igazolnia a kérelmezőnek.

 

Különböző okokból (munkavállalói regisztráció, svéd vezetői engedély kérelmezése, külföldi házastárs tartózkodási engedélyének kérelmezése stb.) szükség lehet arra, hogy az érvényes útlevelét vagy személyi igazolványát a magyar állampolgár valamely svéd hatóságnak beküldje. Felhívjuk a figyelmet, hogy a svéd hatóság részére beküldött útlevél vagy személyi igazolvány helyett ideiglenes magánútlevelet nem állítunk ki.

 

Abban az esetben, ha az utazásra használt okmányát (személyi igazolvány, útlevél) elvesztette, ellopták, lejárt, vagy megrongálódott, de Magyarországon van másik érvényes úti okmánya, akkor elsődlegesen azt kell kijuttatnia rokonaival, ismerőseivel a hazautazáshoz.

 

Az esetleges visszaélések elkerülése végett javasoljuk, hogy a helyi rendőrségnél jelentse be, ha úti okmányát elvesztette vagy eltulajdonították azt.  

 

Mennyi időbe telik a Konzuli Irodán igényelt útlevél kiállítása?

Nagykövetségünk Konzuli Irodájában az ideiglenes útlevél kb. 20 perc alatt elkészül.  


2. A kérelem benyújtása

A kérelmet Konzuli Irodánkban előzetes időpontfoglalással, kizárólag személyesen lehet benyújtani.

 

A kérelem benyújtásához nem szükséges előre nyomtatványt kitölteni, azt a Konzuli Irodában biztosítjuk, amelyet az adatok rögzítését követően a kérelmezőnek személyesen kell aláírnia.

 

Fontos, hogy útlevél annak a magyar állampolgárnak adható, akinek személyazonossága és magyar állampolgársága igazolt. Amennyiben érvényes magyar útlevéllel/személyi igazolvánnyal rendelkezik, de azt az ügyintézésnél nem tudja bemutatni, akkor az útlevél iránti kérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról – az okmány érvénytelenítése érdekében – hatósági jegyzőkönyvben kell nyilatkoznia, amelyet a Konzuli Irodában rögzítünk. Amennyiben minden személyazonosításra alkalmas iratát elveszítette, eltulajdonították, a Konzuli Irodában, az Ön által megadott adatok, valamint a különféle állami adatbázisok (úti okmány nyilvántartás, magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartás, elektronikus anyakönyvi rendszer) adatai alapján végezzük el a személyazonosítást.

 

Kérjük, hogy a kérelem benyújtásához az alább felsoroltak közül minden rendelkezésre álló iratot hozzon magával:

 

  • lejárt vagy érvényes, de megrongálódott magyar útlevél;
  • lejárt vagy érvényes, de megrongálódott magyar személyi igazolvány;
  • érvényes magyar vezetői engedély;
  • külföldi hatóság által kiállított személyazonosításra alkalmas okmány (útlevél, személyi igazolvány, vezetői engedély);
  • magyar lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
  • születési/házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben rendelkezésre áll).

 

Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy részére ideiglenes útlevél kiállítása nem lehetséges.

 

A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképét és aláírását rögzíti Konzuli Irodánk ügyintézője.

 

3. 18 év alatti kiskorúakra vonatkozó speciális szabályok:

 

A kiskorú magyar állampolgár ideiglenes útlevél kiállítása iránti kérelmét a szülők (törvényes képviselők) nyújthatják be. Főszabály szerint mindkét szülő hozzájárulása szükséges, amit személyes megjelenésük esetén az igénylőlap együttes aláírásával tesznek meg.

 

Benyújthatja csak az egyik szülő a kérelmet, amennyiben a másik szülőtől hozzájáruló nyilatkozattal rendelkezik. Ez a másik szülő két tanú előtt aláírt hozzájáruló nyilatkozata kell legyen. A nyilatkozaton a tanúk neve, lakcíme és aláírása szükséges. Fontos, hogy a szülői hozzájáruló nyilatkozaton legyen keltezés (hely, idő).

 

Letölthető mintát a szülői hozzájáruló nyilatkozathoz itt talál: Letölthető nyilatkozat

 

A hozzájáruló nyilatkozatot a távollévő szülő megteheti online is az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban. Ez az elektronikus szolgáltatás bármelyik elektronikus azonosítási szolgáltatással (ügyfélkapu, tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány, telefonos azonosítás) működik. Erről bővebb információt itt talál.

 

Benyújthatja továbbá csak az egyik szülő a kérelmet, amennyiben a szülői felügyeleti jogot kizárólag ő gyakorolja. Ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata stb.) kell igazolni. Amennyiben a kizárólagos felügyeleti jogról külföldi bíróság, vagy gyámhatóság határozott, akkor a külföldi okiratot kell hiteles magyar fordítással csatolni a kérelemhez. A fordítási lehetőségekről információt a holnapon, a Hitelesítések - Hiteles fordítás készítése és fordításhitelesítés menüpontban talál. Ebben az esetben kérjük, mindig, akár még az online időpontfoglalás előtt, előre egyeztessen e-mailben (consulate.sto@mfa.gov.hu) Konzuli Irodánk munkatársaival.

 

Nem szükséges az előzőekben felsorolt okiratok bemutatása, vagyis elegendő csak az egyik törvényes képviselő személyes kérelmezése, ha a kiskorú korábban már rendelkezett útlevéllel vagy a külföldre utazáshoz felhasznált személyazonosító igazolvánnyal, amely a személyazonosság megállapítására alkalmatlanná vált, megrongálódott, elveszett vagy azt eltulajdonították. Ebben az esetben az ideiglenes magánútlevél maximális érvényességi ideje megegyezik a korábbi okmány érvényességi idejével.

 

A külföldön született, még Magyarországon nem anyakönyvezett, de magyar állampolgárnak vélelmezett 6 éven aluli gyermek részére is ki lehet állítani hazatérési célú ideiglenes magánútlevelet. Felhívjuk azonban a figyelmet, hogy az ideiglenes útlevél csak egyszeri magyarországi beutazásra jogosítja a gyermeket, valamint, hogy a gyermek születése magyarországi anyakönyvezésének elindításáról és magánútlevél igényléséről a szülőknek gondoskodni kell. Mindez megtehető akár a Konzuli Irodában, párhuzamosan az ideiglenes útlevél üggyel, akár a magyarországi hazatérést követően belföldön.

 

4. Az ideiglenes útlevél érvényességi ideje

 

Az útlevelet (és annak érvényességét) a hazautazás időpontjához igazítva állítja ki a Konzuli Iroda. Az ideiglenes magánútlevél Magyarországra történő belépést követően újabb külföldi utazásra nem használható, ahhoz magánútlevél vagy személyazonosító igazolvány szükséges, amely beszerzéséről Önnek kell gondoskodnia Magyarországon. Az ideiglenes útlevelet hazautazásra történő felhasználása után, Magyarország területére történő belépéskor – határellenőrzés esetén – a Rendőrségnél, határellenőrzés hiányában a hazatérést követő 5 munkanapon belül köteles a legközelebbi járási hivatalban leadni.


5. Az eljárás díja és befizetése


Az ideiglenes útlevél eljárás díja a honlapon a "Konzuli díjakmenüpontban található díjtáblázat szerint fizetendő.

Az útlevél eljárás díjának befizetési módjai:

  • személyes ügyintézés során kártyás fizetéssel a Konzuli Irodában;
  • amennyiben a kártyás fizetésre valamilyen okból kifolyólag nincs lehetőség átutalással, a Nagykövetség Handelsbanken-nél vezetett folyószámlájára (BANKGIRO 314-889).

 

Kérjük, előre soha ne utaljon! Utalás esetén a Konzuli Iroda munkatársaival minden esetben előre egyeztessen!

 

Fontos, hogy átutaláskor a megjegyzés rovatba, tüntesse fel a kérelmező nevét, hogy tudjuk kitől jött az utalás. Kérjük, átutaláskor pontos összeget fizessen.