Állampolgárság igazolása ügyintézéshez időpontot a consulate.sto@mfa.gov.hu e-mail címen kell foglalnia. 

Fontos, hogy időpontfoglalás előtt olvassa el az alábbi tájékoztatót!

 

1. Általános tudnivalók

 

Hol nyújthatok be állampolgárság igazolása iránti kérelmet?

Állampolgárság igazolása és állampolgársági bizonyítvány kiállítása iránti kérelmet Magyarországon Budapest Főváros Kormányhivatalában, külföldön pedig Magyarország külképviseleteinek konzuli irodájában nyújthat be.  

 

Ki, mit és mikor igényelhet?

Kérelemre állampolgársági bizonyítványban igazolható, hogy az abban megnevezett személy:

  • magyar állampolgár;
  • magyar állampolgár volt, de állampolgársága megszűnt;
  • az érintett nem magyar állampolgár, azaz soha nem volt magyar állampolgár.

 

A kérelem benyújtásához minden esetben személyesen meg kell jelennie az előzetesen megbeszélt időpontban. A kérelem benyújtásának összes feltételéről és kötelező mellékleteiről a következő holnapon tájékozódhat: https://kormanyablak.hu/hu/feladatkorok/14/BAHIV00003

 

Mennyi időbe telik az állampolgárság igazolása/állampolgársági bizonyítvány kiállítása?

Az eljárás ideje általában kérelem benyújtásától számított 6-12 hónap. Az állampolgársági bizonyítványt postával küldik Magyarországról, amelyet személyesen tud átvenni a Konzuli Irodában, vagy kérheti annak postai kézbesítését Svédországi lakcímére.

 

2. A kérelem benyújtása

 

A kérelem benyújtásához személyesen meg kell jelennie Konzuli Irodánkban az előre megbeszélt időpontban. A kérelmet 18 év alatti kiskorú gyermekek esetében a törvényes képviselők nyújthatják be. 14 év alatti kiskorú gyermeknek nem szükséges személyesen megjelennie. A kérelemhez szükséges nyomtatványokat a Konzuli Iroda küldi meg e-mailben.

 

Az állampolgárság igazolása eljárással egyidejűleg a legtöbb esetben a kérelmező külföldön történt anyakönyvi eseményeinek (születés, házasság, válás, házastárs halálesete) anyakönyvezése iránti kérelmet is elő kell terjeszteni.

 

3. A kérelem kötelező mellékletei

 

Figyelem! A csatolandó iratok listája nagyban függ a kérelmező személyes körülményeitől. A nem megfelelően előkészített, hiányos dokumentációval benyújtott kérelmek esetén hiánypótlásra hívhatják fel a kérelmezőt, amely az eljárás idejét hónapokkal tovább nyújthatja. Az esetleges hibák és hiánypótlások elkerülésre érdekében a kérelem részleteit és a csatolandó dokumentumok listáját e-mailben minden esetben egyeztetjük a kérelmezővel.

 

A legtöbb esetben szükséges dokumentumok listája:

 

  • előre kitöltött és aláírt kérelem nyomtatványok (a Konzuli Iroda küldi meg emailben);
  • a kérelmezők személyazonosítása és állampolgárságának igazolása (útlevéllel, vagy EU/EGT tagállam által kiállított személyazonosító igazolvánnyal, amely tartalmazza az állampolgárságot is);
  • a kérelmező születési anyakönyvi kivonata hiteles magyar fordítással;
  • házas kérelmező esetén: külföldi házassági anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással;
  • elvált kérelmező esetén: külföldi házassági anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással + válást kimondó bírósági határozat hiteles magyar fordítással;
  • leszármazás igazolása: régi magyar anyakönyvi kivonatok.

 

Fordítás:

 

A külföldi okiratokat legtöbbször hiteles magyar fordítással kell ellátni, valamint a kiállító országtól függően megfelelő felülhitelesítéssel (apostille, vagy diplomáciai felülhitelesítés).

 

Hiteles fordítást Magyarországon az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) készíthet: https://www.offi.hu/

 

Svéd dokumentumokról hiteles magyar fordítást a Svédországban hivatalosan bejegyzett fordítók, a konzul, valamint a Magyarországon az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) készíthetnek. Amennyiben a fordítást egy Svédországban bejegyzett fordító készíti, azt a Konzuli Irodában felül kell hitelesíttetni, amelynek konzuli díja van.  A Svédországban hivatalosan bejegyeztt svéd-magyar fordítók aktuális listáját megtalálhatja a következő honlapon: https://www.kammarkollegiet.se/engelska/start/all-services/translator/search-translator

 

Fordítást a Konzuli Iroda nem minden esetben vállal! Időpontfoglaláskor kérjük, előre érdeklődjön a Konzuli Irodában történő fordítás lehetőségéről!

 

Elfogadott, hiteles fordítások Romániából, Ukrajnából és Szerbiából: 

 

  • román nyelvről a Román Igazságügyi Minisztérium által kiállított engedéllyel rendelkező fordítók által készített fordítások;
  • ukrán nyelvről az ukrán közjegyzők által záradékolt fordítások, valamint az Országos Kereskedelmi és Iparkamara és a megyei kereskedelmi és iparkamarák által készített fordítások;
  • szerb nyelvről a szerb bírósági tolmácsok által készített fordítások.

 

5. Az eljárás díja és befizetése


Az állampolgárság igazolás és állampolgársági bizonyítvány kiállítása eljárás díjmentes. Az esetleges fordítások/fordításhitelesítések azonban díjköteles eljárások.

 

A fordítás/fordításhitelesítés díja a honlapon a "Konzuli díjakmenüpontban található díjtáblázat szerint fizetendő.

 

Az eljárási díjak befizetésének módjai:

  • személyes ügyintézés során kártyás fizetéssel a Konzuli Irodában;
  • amennyiben a kártyás fizetésre valamilyen okból kifolyólag nincs lehetőség átutalással, a Nagykövetség Handelsbanken-nél vezetett folyószámlájára (BANKGIRO 314-889).

 

Kérjük, előre soha ne utaljon! Utalás esetén a Konzuli Iroda munkatársaival minden esetben előre egyeztessen!

 

Fontos, hogy átutaláskor a megjegyzés rovatba, tüntesse fel a kérelmező nevét, hogy tudjuk kitől jött az utalás. Kérjük, átutaláskor pontos összeget fizessen.