12 évnél fiatalabb gyermek részére útlevelet személyesen vagy postai úton is lehet igényelni!
útlevél személyes igényléshez időpontot az online időpontfoglaló rendszeren keresztül kell foglalni https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu/!
A postai úton történő igénylés szigorú feltételeiről lentebb olvashat!
Fontos, hogy időpontfoglalás előtt, illetve postai feladást megelőzően olvassa el az alábbi tájékoztatót.
1. Általános tudnivalók
Hol igényelhetek útlevelet?
Magyar útlevél kiállítása iránti kérelmet Magyarországon bármely fővárosi és megyei kormányhivatal járási hivatalánál, vagy bármely kormányablaknál be lehet nyújtani. Külföldön a kérelmet Magyarország külképviseleteinek konzuli irodáiban nyújthatják be személyesen.
Ki, mit és mikor igényelhet?
Konzuli Irodánkban csak magyar állampolgár, és kizárólag magánútlevél (továbbiakban: útlevél), valamint kivételes esetekben ideiglenes magánútlevél iránti igényt nyújthat be. Az útlevél, cseréjére, illetve pótlására adatváltozás, érvényességi idő lejárta vagy gyártási hiba miatt, továbbá elvesztés, eltulajdonítás, megrongálódás, megsemmisülés miatt van lehetőség.
Mennyi időbe telik a Konzuli Irodában igényelt útlevél kézhezvétele?
Ugyan Magyarországon az útlevél sürgősségi eljárásban akár 24 órán belül elkészíttethető, erre a külképviseletek konzuli irodájában nincs lehetőség.
A Konzuli Irodánkban igényelt útlevelek, valamint a Magyarországon igényelt, de a stockholmi nagykövetsége kért útlevelek esetében a kézbesítés ideje akár 4-5 hetet is igénybe vehet a kérelem benyújtását követően. Fontos, hogy az okmány megérkezéséig ne tervezzen utazást, ne vásároljon menetjegyet (repülőjegy, buszjegy stb.), mert a késedelmes kézbesítésből származó esetleges károkért felelősséget nem tudunk vállalni. Amennyiben sürgősséggel szeretné útlevelét megkapni, úgy ennek ügyintézésére valamelyik magyarországi kormányhivatalnál, kormányablaknál van lehetőség.
Az útlevél érvényességi idejének figyelemmel kísérése mindenkinek a saját felelőssége!
2. A kérelem benyújtása
A kérelmet személyesen (előzetes, online időpontfoglalást követően) és postai úton is be lehet nyújtani. Az online időpontfoglalást itt éri el: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu/. A postai benyújtás esetén minden esetben szükséges előzetes egyeztetés a Konzuli Iroda munkatársaival, ezért kérjük, hogy e-mailben (consulate.sto@mfa.gov.hu), vagy telefonon vegyék fel velünk a kapcsolatot. A kérelem postán keresztül történő benyújtásával az ügyintézési idő az átlagos kétszeresére emelkedhet.
FIGYELEM! Amennyiben a gyermek külföldön született és még nem rendelkezik magyar születési anyakönyvi kivonattal (nem elegendő a svéd anyakönyvi kivonat (personbevis) fordítása!), úgy először a gyermek születésének magyarországi anyakönyvezését kell kérelmezni, amellyel egyidőben útlevélkérelem benyújtására is van lehetőség.
Az útlevélkérelem benyújtásához nem szükséges előre nyomtatványt kitölteni, azt a Konzuli Irodában biztosítjuk, amelyet az adatok rögzítését követően a kérelmező(k)nek (a törvényes képviselőknek) személyesen kell aláírnia.
Főszabály szerint a kérelmet mindkét szülő (törvényes képviselő) jelenlétekor nyújthatják be.
Benyújthatja csak az egyik szülő a kérelmet akkor, ha a másik szülőtől hozzájáruló nyilatkozattal rendelkezik. Ez a másik szülő két tanú előtt aláírt hozzájáruló nyilatkozata kell legyen. A nyilatkozaton a tanúk neve, lakcíme és aláírása szükséges. Fontos, hogy a szülői hozzájáruló nyilatkozaton legyen keltezés (hely, idő).
Letölthető mintát a szülői hozzájáruló nyilatkozathoz itt talál: Letölthető nyilatkozat
A hozzájáruló nyilatkozatot a távollévő szülő megteheti online is az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban. Ez az elektronikus szolgáltatás bármelyik elektronikus azonosítási szolgáltatással (ügyfélkapu, tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány, telefonos azonosítás) működik. Erről bővebb információt itt talál.
Benyújthatja továbbá csak az egyik szülő a kérelmet, amennyiben a szülői felügyeleti jogot kizárólag ő gyakorolja. Ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata stb.) kell igazolni. Amennyiben a kizárólagos felügyeleti jogról külföldi bíróság, vagy gyámhatóság határozott, akkor a külföldi okiratot kell hiteles magyar fordítással csatolni a kérelemhez. A fordítási lehetőségekről információt a holnapon, a Hitelesítések - Hiteles fordítás készítése és fordításhitelesítés menüpontban talál. Ebben az esetben kérjük, mindig, akár még az online időpontfoglalás előtt, előre egyeztessen e-mailben (consulate.sto@mfa.gov.hu) Konzuli Irodánk munkatársaival.
Fontos, hogy útlevél annak a magyar állampolgárnak adható, aki személyazonosságát, magyar állampolgárságát, valamint személyes adatait megfelelő okiratokkal igazolja, az alábbiak szerint.
Kérjük, hogy a kérelem benyújtásához az alább felsoroltak közül minden iratot hozzon magával, amivel rendelkezik:
A gyermekre vonatkozóan:
- érvényes vagy 1 éven belül lejárt (állandó) magyar személyi igazolvány;
- érvényes vagy 1 éven belül lejárt magyar útlevél;
- a fentiek hiányában: magyar honosítási okirat vagy magyar állampolgársági bizonyítvány;
- magyar lakcímkártya (amennyiben rendelkezésre áll);
- magyar születési anyakönyvi kivonat (minden esetben kötelező).
A szülőkre (törvényes képviselőkre) vonatkozóan:
- érvényes, magyar vagy külföldi hatóság által kiállított személyazonosításra alkalmas okmány (útlevél, személyi igazolvány, vezetői engedély);
- kizárólagos szülői felügyeleti jogot igazoló okirat (ha csak az egyik szülő gyakorolja azt);
- szülői hozzájáruló nyilatkozat (amennyiben az egyik szülő nem tud személyesen megjelenni).
Fénykép készítésére a Konzuli Irodában van lehetőség, azonban a gyermekek esetében ez nehézkes, ezért kérjük, 6 év alatti gyermek esetén hozzon magával 1 db színes, fehér hátteres igazolványképet a gyermekről. A fénykép hátoldalán kérjük a gyermek nevét és a születési dátumát feltüntetni.
Fontos, hogy amennyiben a gyermek érvényes magyar útlevéllel rendelkezik, de azt az ügyintézésnél nem tudja bemutatni, akkor az útlevél iránti kérelem rögzítésére nincs mód, kivéve, ha az érvényes okmány elveszett/eltulajdonították. Ebben az esetben az elvesztésről/eltulajdonításról – az okmány érvénytelenítése érdekében – hatósági jegyzőkönyvben kell nyilatkoznia a törvényes képviselő(k)nek, amelyet a Konzuli Irodán rögzítünk.
Amennyiben a gyermek érvényes magyar útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal nem rendelkezik, akkor a fentieken túl szükséges a gyermek személyazonosságának igazolására:
- érvényes külföldi útlevél vagy személyi igazolvány.
Amennyiben a kérelem benyújtásakor a gyermek nem rendelkezik érvényes útlevéllel, személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevélkérelemmel összefüggő eljárás ideje átlagosan 3-5 hónappal meghosszabbodik, de felhívjuk a figyelmet, hogy az állampolgársági vizsgálat ennél hosszabb is lehet!
A kérelem benyújtásakor kizárólag a gyermek arcképét rögzíti az ügyintéző.
3. Az útlevél érvényességi ideje
Az útlevelet 6 éves kor alatt 3 éves, 6-12 éves kor között 5 éves érvényességi idővel állítják ki. Az időtartamot a gyermeknek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.
4. Az eljárás díja és befizetése
Az útlevél eljárás díja a honlapon a "Konzuli díjak” menüpontban található díjtáblázat szerint fizetendő.
Az útlevél eljárás díjának befizetési módjai:
- személyes ügyintézés során kártyás fizetéssel a Konzuli Irodában;
- amennyiben a kártyás fizetésre valamilyen okból kifolyólag nincs lehetőség átutalással, a Nagykövetség Handelsbanken-nél vezetett folyószámlájára (BANKGIRO 314-889).
Kérjük, előre soha ne utaljon! Utalás esetén a Konzuli Iroda munkatársaival minden esetben előre egyeztessen!
Fontos, hogy átutaláskor a megjegyzés rovatba, tüntesse fel a kérelmező nevét, hogy tudjuk kitől jött az utalás. Kérjük, átutaláskor pontos összeget fizessen. Befizetés hiányában a kérelmét nem tudjuk továbbítani és az ügyintézés nem indul meg.
5. Az elkészült útlevél kézbesítése/átvétele
Az elkészült útlevél kézbesítése (igényléskor) az alábbiak szerint kérhető
- magyarországi lakcímre postázás;
- átvétel magyarországi okmányirodában (kormányablakban);
- személyes átvétel a Magyarország bármelyik külképviseletének konzuli irodájában;
- postázás Svédországban található lakcímre.
A Magyarországon benyújtott kérelmek esetén is van lehetőség a Stockholmi Nagykövetség Konzuli Irodájában átvenni az okmányt. Ezt a kérelem magyarországi benyújtásakor kell jeleznie. Fontos! A magyarországi ügyintézésnél nem kérheti svédországi lakcímre az okmány kézbesítését, kizárólag a Konzuli Irodánkba, azonban, az okmány megérkezését követően kérésére postára tudjuk Önnek adni azt.