1. Általános tudnivalók

Felhívjuk a figyelmet, hogy a lenti információk csak tájékoztató jellegűek, teljeskörű tájékoztatásért javasoljuk, hogy forduljanak az illetékes svéd hatóságokhoz.

Svédország központi anyakönyvi szerve a svéd Adóhivatal (Skatteverket). A hivatal a svéd népességnyilvántartási adatbázist (folkbokföringsdatabasen) vezeti, amelybe regisztrálja többek között a Svédországban történt születéseket, házasságkötéseket, házasságok felbontását, haláleseteket, lakcímet stb.

Svédországban nem létezik a magyar értelemben vett anyakönyvi kivonat, helyette az Adóhivatal népességnyilvántartási kivonatokat (personbevis) állít ki, amelyek a magyar rendszertől eltérően nem egy anyakönyvi esemény (pl. egy házasságkötés) adatait, hanem az abban szereplő személyek aktuális adatait mutatják. További adatokat külön kérésre vezetnek fel a kivonat megjegyzések rovatába. Az adattartalom szempontjából sokféle kivonatot tudnak kiállítani, azonban bizonyos esetekben a magyarországi eljáráshoz önmagában nem elég a svéd népességnyilvántartási kivonat, hanem további dokumentum beszerzésére is szükség van (pl. haláleset anyakönyvezéséhez a halál helyét is tartalmazó halottvizsgálati bizonyítvány).

Az anyakönyvi eljárásokhoz a svéd okiratokat hiteles magyar fordítással ellátva kell benyújtani. Hiteles magyar fordítás kiváltható az Európai Unióban egységes formában kiállított úgynevezett többnyelvű formanyomtatvánnyal (svéd elnevezése: flerspråkig standardformulär, vagy tvåspråkiga EU blanketter). A többnyelvű formanyomtatványt is az Adóhivatal tudja kiállítani. Fontos, hogy a svéd okirat nyelve svéd legyen, a többnyelvű formanyomtatvány pedig magyar nyelvű, valamint, hogy mindkettőn szerepeljen pecsét és aláírás.

Amennyiben Svédországban történt anyakönyvi eseményének magyarországi (hazai) anyakönyvezését kéri, úgy javasoljuk, hogy olvassa el részletes tájékoztatóinkat, ahol leírjuk, hogy az egyes ügyekben milyen dokumentumok beszerzésére van szükség, valamint vegye fel velünk a kapcsolatot.

2. Anyakönyvi kivonatok kérelmezésének módjai és azok kézbesítése

Svédországban többféleképpen lehet anyakönyvi kivonatokat kérelmezni. Az Adóhivatal tájékoztatása alapján az eljárás – beleértve a postázást is – minden esetben ingyenes.

Online:

  • Elektronikus személyazonosítást követően a svéd Adóhivatal honlapján lehet megrendelni különféle népességnyilvántartási kivonatokat, amelyeket a hivatal alapvetően a Svédországban nyilvántartott lakcímre postáz, azonban külföldi – akár magyar –címet is megjelölhetnek, és a hivatal oda fogja postázni a megrendelt iratokat.
  • Elektronikus személyazonosítási lehetőség hiányában az Adóhivatalt közvetlenül megkeresve (a honlapjukon keresztül írásban, vagy telefonon) lehet megrendelni népességnyilvántartási kivonatokat, amelyek postázását szintén lehet kérni külföldi, azaz akár magyar lakcímre is.

Személyesen:

  • Az Állami Hivatalok Információs és Szolgáltató Központjának irodáiban (Statens servicecenter). Az egyes irodákat a központ honlapján lehet megkeresni.