Postai úton intézhető ügytípusok:
Az alábbi ügytípusokban a kérelem személyes megjelenés mellett postai úton is benyújtható, bizonyos kötelező feltételek mellett (lásd lent a feltételeket):
- családi állapot igazolás kiállítása;
- hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítása;
- másolat hitelesítése, hiteles másolat készítése;
- anyakönyvi okirat kiállítása;
- 12 év alatti gyermek magánútlevélkérelme.
Fontos, hogy minden más konzuli ügytípus kizárólag csak személyesen, előzetes időpontfoglalással a Konzuli Irodában intézhető.
Figyelem! A kérelmek postai benyújtásának meghatározott, kötelező feltételei vannak, ezért kérjük, hogy a postán keresztül történő ügyintézési szándékukat előre e-mailben vagy telefonon jelezzék a Konzuli Iroda munkatársainak, a kérelem postára adása előtt velünk egyeztessenek, annak érdekében, hogy az ügyintézés gördülékeny legyen és postán biztosan minden szükséges dokumentumot megfelelően küldjenek el nekünk.
A kérelmek postai benyújtásának feltételei és menete:
- A vonatkozó nyomtatvány pontos kitöltése (a nyomtatványokat az egyes ügytípusokra innen tudják letölteni: https://konzinfo.mfa.gov.hu/konzuli-szolgaltatas/nyomtatvanyok )
- A kitöltött nyomtatványon szereplő aláírásuk svéd közjegyző (notarius publicus) előtti hitelesítése és a hitelesítés felülhitelesítése (úgynevezett apostille tanúsítvánnyal való ellátása). A közjegyző figyelmét hívják fel arra, hogy a hitelesítést csak abban az esetben tudják felhasználni, amennyiben a szövege tartalmazza a következő elemeket:
- az aláíró személy neve;
- az aláíró személyazonosításra használt okmányának száma (útlevél, személyi igazolvány, vezetői engedély);
- az aláírást hitelesítő közjegyző neve, pecsétje és aláírása.
Svédországban apostille tanúsítvány kibocsátására szintén a közjegyzők vannak felhatalmazva.
Tekintettel arra, hogy ugyanazon közjegyző nem hitelesítheti felül a saját maga által hitelesített dokumentumot, az aláírás hitelesítését követően az iratot egy másik közjegyzőnek kell felülhitelesítenie (apostille tanúsítvánnyal ellátni).
A gyakorlatban sokszor előfordul, hogy egy svéd közjegyzői irodában több közjegyző dolgozik, így sok esetben az egész hitelesítési folyamatot el lehet végezni egyetlen helyen. Amennyiben erre nincs lehetőség, akkor fel kell keresniük egy másik svéd közjegyzőt, aki az első közjegyző által hitelesített aláírt iratot felülhitelesítéssel látja el. Javasoljuk, hogy a hitelesítési folyamat érdekében keressenek fel lakóhelyükön svéd közjegyzőt és azt is hangsúlyozzák, hogy az iratot más ország (Magyarország) hatósága előtt fogják felhasználni. Ilyen formán a svéd közjegyzők tudni fogják, hogy a hitelesítés és a felülhitelesítés érdekében miként járjanak el.
- Amennyiben a postán beküldött kérelemmel összefüggésben az elkészült okiratot postai úton szeretnék megkapni, fontos, hogy Konzuli Irodánk csak svédországi címre postáz, más országba nem.
Kérdés esetén keressék Konzuli Irodánkat a consulate.sto@mfa.gov.hu e-mail címen.